Eindelijk weer wat nuttigs Google Chromecast

Geplaatst op Geupdate op


chromecast-deviceHet is een tijdje rustig geweest op mijn blog, maar er was het afgelopen jaar nou niet echt iets waar ik enorm wild van werd………………… op elektronica gebied dan. Oké, er is een nieuwe receiver aangeschaft, ik heb me geabonneerd op Netflix, maar verder niets. Van al die fabrikanten die over elkaar heen vallen met 4K televisies word ik ook al niet vreselijk warm, want het menselijk oog heeft eigenlijk nu al het maximum bereikt. En terwijl iedereen het over 4K heeft hebben ze in Japan al weer een test met 8K achter de rug, dus waar maken we ons druk om! Er was wel een enorme teleurstelling het afgelopen jaar. Mijn favoriete televisiefabrikant stopt met plasma. Panasonic heeft besloten er mee te stoppen en daar was wel een extra anti-depressiva pilletje voor nodig. Een ander probleem was wel dat Panasonic Plasma een ongeevenaard beeld produceert, maar op het gebied van smart tv’s ver achter loopt. Op mijn 1 1/2 jaar oude tv was dus Netflix niet mogelijk en dan maar een alternatief zoeken. Wat me ook al een tijdje stoorde is dat op bijvoorbeeld een smartphone niet alle youtube filmpjes afgespeeld kunnen worden en ook daar moest ik wat op vinden. Ik heb me 3 slagen in de rondte gezocht en meerdere malen over een android stick nagedacht, maar daar was altijd wel wat mee. En toen was daar de Google Chromecast. Hoe meer ik me verdiepte in dit kleine apparaatje hoe enthousiaster ik werd, maar ja het blijft Google. Ik was al afgehaakt met Google Docs vanwege allerlei aanpassingen en ik was al gestopt met de android gmail app vanwege allerlei advertenties die er ineens in kwamen. Google staat natuurlijk ook bekend om zaken zoals iets in de lucht brengen en later dit net zo makkelijk weer om zeep helpt (iGoogle bijvoorbeeld). Maar ja, 35 dollar is natuurlijk ook niet heel veel. Uiteraard toch weer een probleempje n.l. niet te krijgen buiten Amerika, dus besloot ik op marktplaats te zoeken en voor 45 euro kon ik zo’n ding ophalen in Rotterdam. Eenmaal thuis begon het grote verbazen. Je stopt het apparaat in een hdmi poort van de televisie en een extra kabeltje kan in een usb poort op de televisie, waardoor de Chromecast zijn stroom krijgt. Dit kan echter ook in een stopcontact, maar dan moet je wel even een oplossing zoeken voor de amerikaanse stekker. Vervolgens de televisie op het hdmi kanaal en daar is die. Op een laptop naar https://cast.google.com/chromecast/setup en volg de stappen die simpel op jouw scherm verschijnen. Een kind kan de was doen. Er worden wat updates gedaan et voila. Tot zover de installatie, binnen 5 minuten ben je up and running! Maar wat kan het nu eigenlijk? Op het moment van schrijven zijn de programma’s die gebruik kunnen maken van Chromecast beperkt; Youtube, Google Chrome, Netflix, Pandora, Google Play Music, Google play TV & Movies, HBO GO, Plex, Hulu Plus en nog wat mij onbekende programmaatjes. Wat het precies doet; Klik op ondertaande link voor een youtube fimpje en laat je verbazen over de eenvoud.

http://www.youtube.com/watch?v=AyQzocxRRaQ

De kracht van de Chromecast zit echter in het feit dat je welliswaar van bijvoorbeeld een tablet een youtube video start en deze streamt naar jouw TV, maar dat de tablet verder niet meer gebruikt wordt. De Chromecast zorgt er vervolgens voor dat hij zelf het filmpje bij Google vandaan haalt en dat scheelt natuurlijk batterijgebruik op de tablet, laptop of de mobiele telefoon. Is het zo simpel, ja het is zo simpel. Zelfs in Google Chrome kan je een extensie/plugin downloaden waardoor je complete websites van de laptop kan streamen naar de TV. Is er ook een downside, een kleintje; de 5ghz band wordt niet ondersteund en de chromecast plugin voor chrome is er niet voor tablets of mobiele telefoons, maar verder. Oh ja, nog een nadeel, mijn kinderen zijn zo enthousiast dat ik de Chromecast nauwelijks zelf gebruik en de hele dag een of ander kindsterretje tegen me staat te schreeuwen via youtube. Ik zeg……………. doen!

Succes

Update 29-01-2014: Vandaag maakt de NPO bekend dat ook de android app van de NPO Chromecast gaat ondersteunen. Bron: Androidworld

Plaats een reactie